Jom Belajaq

Bismillah.

Aku tahu kite kene jage diri.
Healthy living lah katekan.
Cukup tidur 8 jam.
Bukan nk ckp hidup tk healthy, cume jgn manjekn diri tu sngt wei.

Menurut aku,
Inilah mase yang aku patut penatkan diri.
Sebab inilah waktu aku ade mase free.

Kau fikir ngn aku jap.
Skrng aku tengah skolah,
Paling2 malam free jugak kod.
Ni yg boleh melancong gy kelas malam. Beljar satu due.
Tu baru belajar je belum tahu amalkan.

Fikir2 nnti kerje tup tup kahwin.
Aku tngk ade org bile dh kerje die penat, ade org OT je sbb nk kumpul duit kahwin, ade org kerje shift.
Bile mase nk gain ilmu lagi.

Aku rase kod2 mase kerje insyaAllah boleh jugak gy kelas2 ni, tu pun kalau bukan masuk accountancy field kod, ntah2 hari2 OT.

Jadi the point is, skrng lah waktu nk nangis segala sbb penat belajar. Nk tunggu bile? dah kahwin nnti busy ngn suami lah then anak lah. Nak tunggu retire? Dah 40 tahun? 50 tahun? Kalau umur sampai pun, kalau tk pun kan, mungkin wasted uh sbb mungkin ade amalan yg kau baru tahu mase tu. Kan lagi baik kalau tahu dari umur 20 tahun and start amalkan mase tu. wasted uh kire.

Aku ckp ngn kwn aku, one of the things aku menyesal is aku turn down cadangan mak aku nk masuk tahfiz bile waktu primary school dulu. Dah tue ni baru mcm haish.

Memang amalkn lebih diutamakn dari menghafal. Tapi hand in hand lah jugak. And aku rase kalau kau hafal kn, and especially kau tahu maksud, kdng jadi mcm tarbiyah sentap jugak uh. Ayat tu creep kat kau, repetitively playing in ur head. Padan muke. Tk amek pengajaran tk tahu nk ckp ape.

And malu tu ade uh. Like seriously. Aku ingat ust ckp zaman dulu hafal alQuran ni mcm PSLE gitu uh. Malu ndak?

But still yeah. Aku rase zaman ni lebih kene tekankan practice dari hafal. I know. But still.

Ape point post ni?
Oh kene timba ilmu. And kene put in more effort nak blja and hafal now. Takpe penat. Bila lagi.

Bismillah.

06/05/16
16/05/16

Leave a Reply

