Ah Sudah

Bismillah.

Aku sedar aku dah tersasar jauh
Bile dia berkata
‘Aku nak semak bacaan kau’
Mate aku terus lekat pade mushaf di tangan

Terus hati aku berdebar
Aku fokus terus dekat bacaan aku
Dalam hati terdetik
‘Selama ni mane hati kau pergi?’

Dah jadi routine
A soul-less routine
Sehingga rase macam tak bermakne lagi
Macam dah seakan-akan bace buku biase

Sebab dia ade sanad
Tu yang buat aku tetibe serious segala
Terdetik ‘Habis tu selama ni mane kau letak Allah’
Terngiang-ngiang kate-kate Sayyidina Ikrimah رضي الله عنه
‘كلام ربي، كلام ربي’
‘Ini adalah kalam tuhanku, ini adalah kalam tuhanku’

Jadi mane hilangnye the soul of reading kalam tuhanku
Mane hilang the ta’zhim
Padahal nak ikutkan aku boleh faham jugak bahase arab
Tapi kenape tak try nk pay attention to the meaning

Then aku memang pakai mushaf yang ade translation
Dan aku boleh je bile bace the verses sambil tengok the meaning at the same time bile tk tahu the meaning
Tapi tak
Kadang mate aku tengok bende lain lagi ade

Ini.
Ini jugak nikmat Allah yang Allah akan tanye aku kan?
ثم لتسئلن يومئذ عن النعيم
Aku boleh faham arab tapi bile bace aku tak internalize pun
What a waste

Ah sudah.

Bile nak berubah ni.

أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ

Has  the  time  not  come  for  those  who  have  believed  that  their  hearts  should  become humbly  submissive  at  the  remembrance  of Allah

Leave a Reply

